Gespecialiseerd burn-out coach

Heb jij ook last van stress?

Het is helemaal niet vreemd als je last hebt van stress. Wat een oermens vroeger aan prikkels kreeg te verwerken in zijn leven, dat verwerken wij, de moderne mens, in een week. Dat wij lichtelijk overprikkeld zijn is dus best logisch. Soms heeft dat vervelende gevolgen. Er kunnen veel factoren zijn waardoor je emmertje meer dan vol raakt en als je dat dan maanden/jaren blijft negeren heb je op den duur te lang stress en kans op een burn-out. En geloof me: voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Maar hoe voorkom je dan die burn-out? Vaak sluipt het erin. Je bent echt niet van de ene op de andere dag uitgeput. Niet iedereen is ook gevoelig om een burn-out te krijgen. Toch zijn er vaak wel signalen dat het allemaal te veel wordt. Mijn persoonlijke signalen dat mijn stress-level op rood stond was dat ik vergeetachtiger werd. Mijn sleutels vinden was een dagelijks terugkerende frustratie. Daarbij werd mijn lontje steeds korter. Slapen was een drama. Al met al word je daar niet echt een leuker mens van. Dit zijn slechts een aantal beginsignalen die kunnen aangeven dat jouw lichaam te veel stress ervaart. Is stress dan slecht? Stress is niet per definitie slecht. Je hebt zoiets als acute stress en chronische stress. Je voelt hem misschien al aankomen. Acute stress is zelfs goed voor je lichaam. Als oermens moest je kunnen vluchten als je werd aangevallen door een wild dier. Nu is de kans dat je wordt aangevallen door een wild dier een stuk kleiner. Een ander voorbeeld van acute stress is een koude douche en dat is goed voor je immuunsysteem. Chronische stress betekent dat je lichaam constant in de vlucht-vecht modus staat en dat is niet goed. Je lichaam maakt dan het stofje cortisol aan en dat is bij acute stress super handig maar als je lichaam het aan blijft maken raken de bijnieren uitgeput van al dat cortisol aanmaken. Je lichaam is een enorm slim en complex systeem en als je lichaam in disbalans raakt kan dat grote problemen geven. Dat wil je graag voorkomen. Blijf vooral in contact met je lichaam. Luister naar je lijf. Vaak nemen we daar niet de tijd voor omdat we zo druk zijn. Alleen is het zo enorm belangrijk! Je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt…

Over mij?

Welkom! Ik ben Mycha van mychamourits.nl en gespecialiseerd burn-out coach voor werkende alleenstaande moeders. Ik begeleid deze moeders vanuit mijn kennis en ervaring en leer hen hoe zij kunnen omgaan met stressklachten.

Meer berichten

Gratis tips bij stressklachten

DOWNLOAD GRATIS

Download link versturen naar:

Maak een afspraak

Via dit contactformulier kun je een afspraak met mij maken. Ik reageer meestal binnen 48 uur.